1 Maaltijd Per Dag (OMAD), werkt het?

Als je een beetje in-to sport, beweging en gezonde voeding bent zul je vast iedere dag nieuwe technieken, middeltjes of diëten voorbij komen. De een nog mooier dan de ander maar vaak te mooi om waar te zijn. Tegenwoordig doet het eetpatroon OMAD zijn intrede, ofwel één maaltijd per dag. Wat dit dieet precies inhoudt hebben wij uitgezocht.

 

OMAD is een afkorting voor One Meal A Day, een populair eetpatroon dat veel mensen gebruiken om af te vallen of hun metabolische gezondheid te verbeteren. Maar is het wel een gezonde en duurzame manier om af te vallen? En is het een gezonde levensstijl op de lange termijn? In dit artikel beantwoorden we de belangrijkste vragen en helpen we je beter te begrijpen of 1 maaltijd per dag wel goed voor je is.

1 Maaltijd Per Dag

Wat is 1 Maaltijd Per Dag of OMAD?

Zoals de naam verklapt schrijft dit eetpatroon voor dat je slechts een maaltijd op een hele dag eet. Het is daarbij geen schema dat voorschrijft wat en wanneer je moet eten. Het enige wat jij hoeft te doen is maar 1 x te eten.

 

Het is de langste vorm van tijdgeboden eten gekeken naar andere vastenmethodes zoals Intermittent Fasting. OMAD is gelijk aan 23 uur vasten en eten in een tijdsbestek van 1 uur. In zijn puurste zin dicteert OMAD geen caloriebeperking of specifieke macronutriëntensamenstelling. Dat gezegd hebbende, raden we je aan om tijdens die maaltijd jouw gezonde, dagelijkse behoefte door te zetten.

De voordelen van 1 Maaltijd Per Dag (OMAD)

Artsen die ervaring hebben met het voorschrijven van Intermittent Fasting en koolhydraatarme voeding, gebruiken OMAD vaak als hulpmiddel bij afvallen. Wanneer een patiënt koolhydraatarm eet maar niet zoals verwacht afvalt, kan OMAD ingezet worden om alsnog de gewenste kilo’s kwijt te raken. Klinkt ideaal, toch?

 

Velen die volgens een OMAD-patroon eten, doen dit om het gemak van slechts één keer per dag bereiden van voedsel en eten. Dit kan vooral handig zijn voor mensen die vaak reizen, mensen die in ploegendienst werken en mensen met hectische en drukke schema’s.

 

Bedenk maar eens hoeveel tijd jij per week kwijt bent aan het plannen, het doen van boodschappen, het koken, het eten en het opruimen van het hele circus. Stel je eet drie maaltijden per dag, hoeveel tijd zou jij besparen door daar 2/3e van de tijd minder aan kwijt te zijn?

 

Als een vorm van tijdgebonden eten en Intermittent Fasting kan OMAD hyperinsulinemie (dit is een stofwisselingsstoornis) helpen verminderen, diabetes onder controle houden en het metabool syndroom verbeteren. Ervaring toont namelijk aan dat het verbreden van het vastenvenster, de tijd waarin je dus niks eet, deze metabole aandoeningen kan helpen verbeteren. Dus als OMAD op de juiste manier wordt gebruikt, kan het mogelijk betere resultaten opleveren dan kortere vasten, zoals de veelvoorkomende 16-8 verhouding.

 

Sommigen zien OMAD als een relatief eenvoudige manier om de dagelijkse calorie-inname te verminderen. Als je jezelf alleen toelaat om binnen een tijdsbestek van 30 tot 60 minuten te eten, is het fysiek moeilijk om je dagelijkse caloriebehoefte te overtreffen. Het is natuurlijk niet onmogelijk, vraag maar aan de kampioen frikandellen eten. Het beperken van tussendoortjes kan voor velen een strategie zijn die werkt. 

OMAD

De nadelen van 1 Maaltijd Per Dag (OMAD)

Ja hoor… ook bij deze methoden zijn er een aantal aspecten waar je echt rekening mee moet houden. Het is geen magische manier om je zomerkilo’s kwijt te raken. Wij zetten de nadelen op een rijtje voor je.

 

Eetstoornissen

Elk eetpatroon dat een cyclus van voedselbeperking bevordert, gevolgd door extra voedselconsumptie, kan leiden tot verstoord eetgedrag bij daarvoor gevoelige mensen. Dus als je een voorgeschiedenis van eetstoornissen hebt, kun je deze misschien beter overslaan…

 

Chronische caloriebeperking

Het creëren van een omgeving waarin je van nature de calorie-inname verlaagt, is een van de klinische voordelen van 1 maaltijd per dag. De andere kant van die medaille is dat het moeilijk kan zijn om voldoende calorieën binnen te krijgen als je dagelijks met deze wijze op lange termijn eet. OMAD kan dan veel op een chronische caloriebeperking gaan lijken. Hoewel een caloriebeperking helpt bij gewichtsverlies, vormt het langdurige zorg omdat het de neiging heeft om het rustmetabolisme te verlagen, wat het juist moeilijker maakt om gewicht te verliezen. Precies wat je dus niet wilt.

 

Een eiwittekort

Net zoals een maaltijd per dag je calorie-inname beperkt, kan het ook leiden tot eiwitbeperking. Omdat proteïne je helpt om een voldaan gevoel te krijgen, kan het moeilijk zijn om je hele dagelijkse behoefte in één keer te eten. De gemiddelde behoefte aan eiwitten liggen voor een man van 80 kilo op 110 gram per dag. Als je een flink stuk kipfilet of biefstuk  plus een paar eieren in één keer kunt naar achter kunt kiepen, is dat misschien geen probleem. Maar als je daar meer moeite mee hebt, dan is je dagelijkse inname van eiwitten wellicht in gevaar bij de OMAD methode.

De conclusie van 1 Maaltijd Per Dag

De OMAD methode lijkt een hulpmiddel te kunnen zijn om te helpen bij het afvallen en het verbeteren van je metabole gezondheid. Dat gezegd hebbende, wordt er gewaarschuwd voor de gevaren van dagelijks gebruik van OMAD. In plaats daarvan kan voor degenen die baat hebben bij meer uitgesproken tijdgebonden eten, het gebruik van OMAD één tot drie keer per week, op niet-opeenvolgende dagen, een effectief hulpmiddel zijn. Dit is een beetje testen, ieder lichaam is natuurlijk anders en zal anders reageren op dit eetpatroon. Zo kan ieder lichaam wel zijn/haar mindset boosten tijdens een work-out.

 

Onthoud gewoon dat OMAD geen vrijbrief is om te eten wat je maar wilt. Wat je eet is nog steeds belangrijk. We raden je aan om zowel op OMAD- als niet-OMAD-dagen vast te houden aan je voedingsplan, als je die hebt. Succes!