Een powernap, wel of niet doen? En hoe?

Een paar minuten je ogen dicht doen en voorzien worden van een verse lading focus en energie. Het klinkt bijna te mooi om waard te zijn maar het kan toch echt. Wij leren je in deze blog wat een powernap is, wat de voordelen zijn en leren je hoe je kunt powernappen!

Powernappen

Wat is een powernap?

Voor we aan de slag gaan om je ideale krachtslaapje te realiseren moet je eerst weten wat dit fenomeen precies inhoudt. Heel simpel gezegd is een powernap een kort moment midden op de dag om je lichaam te voorzien van nieuwe energie. Een verkeerd eetpatroon, een slechte nachtrust of het verstoren van je biologische klok kunnen oorzaken zijn van slaperigheid of sufheid overdag. Een (heel) kort slaapje kan dat voorkomen.

Hoe neem je een perfecte powernap?

Goed, dan gaan we nu aan de slag. Dankzij ons korte stappenplan leer jij binnen no-time de ideale powernap te plannen. De eerste stap is om te bedenken wat jij na je powernap gaat doen. Een duidelijk doel voor ogen waar jij je verse energie aan gaat besteden werkt een stuk effectiever. Verder raden wij aan om je middagdutje ook echt in de middag te plannen. Een break midden op de dag geeft je een frisse start voor het tweede deel van je dag. Last but not least, de lengte. We onderscheiden een aantal soorten powernaps van elkaar, namelijk:

  •  Maximaal 20 minuten. Neem deze powernap om je productiviteit te verbeteren, alerter en creatiever te worden en een minder vermoeid gevoel te hebben de rest van je dag. De effecten zijn vooral mentaal bevorderend en volgens ons is dit de enige echte powernap!
  • 30 tot 60 minuten. Hmm.. twijfelachtig. Je wordt wakker met een vermoeid(er) gevoel en het kan nog zelfs een uur duren voordat je weer de oude bent. Het schijnt wel dat hierna positieve effecten merkbaar zijn maar of dit de way to go is vragen wij ons af…
  • 90 minuten. Dit is ongeveer even lang als een slaapcyclus. Na deze powernap zul je zowel mentaal als fysiek verbetering ervaren. Anderhalf uur is daarentegen wel erg lang. Een nadeel kan overigens zijn dat je ’s avond meer moeite hebt met inslapen.

Test vooral wat voor jou persoonlijk wel en niet werk en vergeet vooral niet je wekker te zetten. Good luck!


RTL deed verslag over powernappen tijdens werktijd!
Misschien ook iets voor jou?