4 tips voor een betere nachtrust

Het gevoel van een nacht waarin je minder goed geslapen hebt herkennen we allemaal. Vooral ouders van jonge kinderen weten hoe dat is. Maar ook anderen kunnen last hebben van een slechte nachtrust. Gevolg is dat je overdag moe bent, je werk niet goed kunt doen en een korte concentratieboog hebt. Ook komt het je humeur niet altijd ten goede.

 

Er zijn een heleboel factoren die bepalen hoe goed je nachtrust is. In dit artikel kun je jezelf voorzien van een aantal tips die je gaan helpen. Niet iedere nacht zul je slapen als een roosje maar je nachtrust wordt vast en zeker beter met deze tips.

Tips voor een betere nachtrust

1. Hoe lang moet je slapen?

Hoe langer, hoe beter gaat in dit verhaal zeker niet op. Toch is het heerlijk om op vrije dagen net wat langer in je nest te blijven liggen. Dat is ook geen probleem. Maar op normale dagen kun je het beste een vast ritme aanhouden. Ieder mens slaapt namelijk in cyclussen van ongeveer 1.5 uur. Een slaapcyclus wil je niet doorbreken waardoor je dus telt in een aantal rondes van 1.5 uur per nacht.

 

Gemiddeld 8 uur slapen per nacht klopt bijna. Kies beter voor 7.5 uur. Of 9 als je veel slaap nodig hebt.

2. Een verzwaringsdeken

Dat slapeloosheid een steeds groter probleem vormt voor velen in Nederland is een feit. Een van de middelen die jij kunt gebruiken om dat te verminderen of zelfs op te lossen is een verzwaringsdeken zoals bijvoorbeeld de Latona Blanket. Door onder een verzwaarde deken te slapen zal het lichaam kalmer worden wat zorgt voor een betere nachtrust en minder stress.

3. Slapen & eten combineren

Op het moment dat je naar bed gaat wil je in een zo ontspannen mogelijke staat verkeren. Je lichaam, je hoofd en alles wat daarbij hoort moeten zo rustig mogelijk zijn. Je organen moeten nauwelijks nog werken zodat jij rustig slaapt. Dat betekent dat je beter niet te veel kunt eten vlak voor je naar bed gaat. En als je toch iets eet, zorg er dan voor dat het makkelijk verteerbaar is. Gefabriceerde suikers in snoep of ‘slechte’ vetten in chips zorgen voor pieken in je energie en oververmoeidheid van je organen.

4. Je slaapplek

De plek waar je slaapt heeft misschien niet zoveel invloed als wat er in je hoofd en lichaam zelf speelt maar het is zeker een factor die jij kunt verbeteren. Kijk jij naar een scherm voor je gaat slapen? Dan slaap je onrustiger. Dat voelt misschien niet zo maar toch speelt dat zich op die manier af. Een rustige, opgeruimde slaapkamer geeft je misschien dat extra beetje rust voor een goede nacht slaap.

Misschien ook iets voor jou?