Je mindset boosten tijdens je work-out?!

Tijdens je favoriete work-out ben je waarschijnlijk druk bezig met je lichaam, de bewegingen die je maakt en het fysieke resultaat waar je het voor doet. Niets is minder belangrijk dan daarnaast je mentale kracht te trainen. Dit kan namelijk zeker  verschil maken in jouw prestaties. Het hebben van de juiste mindset tijdens het sporten kan je ook buiten sporten verder brengen in je leven.

 

Maar hoe leer ik dan om net dat beetje extra te kunnen geven dankzij mentale kracht? Wij helpen je op weg met een aantal handige tips zodat jij direct aan de slag kunt. 

Hardlopen

Bereid je mindset voor op je training

Een manier om jezelf bewuster te maken van wat je denkt of wil denken tijdens het sporten is voorbereiding. Heel cliché maar niks is minder waar. Veel mensen gaan de sportschool denkend aan het eindresultaat dat zij willen behalen. Aan het stellen van doelen is uiteraard niks mis maar we willen onze training naar een hoger niveau tillen met onze mindset. Wij raden het volgende stappenplan aan om voor iedere training te doen.

  1.  Focus op een enkele training, niet op het einddoel. Nadat je een doel gesteld hebt ga je terugdenken welke stappen je daarvoor nodig hebt. Bedenk voor een training welke oefeningen en handelingen prioriteit hebben voor jou. Verleg je focus tijdelijk van je einddoel naar het proces.
  2. Niks moet! Een training is een stuk zwaarder wanneer jij deze moet doen van jezelf. Probeer dit om te denken naar willen en waarom dit is wat je wilt. Denk jij bijvoorbeeld wel eens ‘ik moet nu echt gaan sporten.’? Stel jezelf dan de volgende vragen ‘waarom wil ik gaan sporten?’, ‘wat wil ik met deze training bereiken?’ en ‘hoe kom ik met deze training dichter bij mijn einddoel?’. De antwoorden op deze vragen zijn waardevoller dan je denkt.
  3. Leer, en dan vooral van jezelf. Ben je toch gaan trainen? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Bedenk wat er goed en minder goed ging na je training en gebruik dit als input voor de volgende keer.

de 40% regel

Deze methode wordt gebruikt door Navy SEALs om altijd door te kunnen blijven gaan. Het idee achter deze regelt is namelijk als volgt. Er komt altijd een moment in je training waarin je denkt niet meer door te kunnen gaan. Je geest begint langzaam tegen je te zeggen dat je moet afbouwen of stoppen. Vanaf nu ga jij keihard nee tegen jezelf zeggen want je lichaam zit pas op 40%. Door jezelf te vertellen dat je nog een tank energie hebt van 60% pep je jezelf op en kun je een stuk meer geven.  

Lees hier meer over de 40% regel van de Navy Seals.

Jezelf leren denken

Het moment wanneer jij tegen jezelf begint te praten op een positieve en oppeppende manier, mag je zien als een grote overwinning. Begin te denken met de dingen waar jij invloed op hebt en werk vanuit daar verder voor jezelf. Coach jezelf positief op ieder mogelijk moment. Vertel jezelf 100 x dat je het kunt. Dit werkt voor je mindset en geeft je uiteindelijk genoeg power, geloof en voldoening om het te laten lukken.

Misschien ook iets voor jou?