Sporten tegen stress: hoe werkt dat?

Ieder mens ervaart stress. En dat is niet voor niets. Je komt er namelijk in een modus waarin jij extra veel focus kunt opleveren en in overlevingsmodus te werk gaat. Dat is prima zolang de stress daarna kan worden afgewisseld door ontspanning. De balans moet in ieder geval in orde zijn. Sommige mensen ervaren iets te veel stress wat natuurlijk niet goed is. Op lange termijn chronische stress ervaren zorgt zelfs voor aantasting van je hersenen.

 

Gelukkig kun je een aantal dingen doen om dat te verminderen. Sporten tegen stress is daar een van en daar gaan we het in dit artikel over hebben!

Sporten tegen stress

Hoe werken gelukshormonen eigenlijk? Lees het hier!

Kun je stress verminderen door te sporten?

Het antwoord daarop is ja. Dagelijks lichamelijk bewegen is sowieso een goed idee. Het heeft namelijk veel meer gezondheidsvoordelen van alleen het verminderen van stress. De hoeveelheid van het sporten blijkt wel een belangrijk element te zijn. Mensen die 3 tot 5 keer per week sporten ervaren gemiddeld 25% minder stress dan niet-sporters. 

 

Sporten helpt dus tegen stress maar voornamelijk op de korte termijn. Het is geen tovermiddel tegen stress. Daarnaast blijkt uit onderzoek wel dat sporters over het algemeen beter slapen. Een betere nachtrust is dan op zijn beurt weer belangrijk voor het verminderen van stress.

Welke sport helpt tegen stress?

Als het verminderen van stress je primaire doel van het sporten is hebben we een aantal tips voor je.  
  1. Kies een rustige sport. Tenzij je jezelf juist enorm goed voelt na een work-out van het hoogste niveau is het slim om matig intensief te sporten of bewegen. Hierdoor kunnen je concentratie en geheugen (de hippocampus) zich het best herstellen.
  2. Neem voldoende rust. Herstellen tussen twee trainingen is erg belangrijk. Anders ga jij met je lichaam over de schreef en krijg je juist meer stress.
  3. Aansluitend op de twee hierboven: luister naar je lichaam. Kies bijvoorbeeld voor de juiste begeleiding of sport samen met een vriend of vriendin die van je stress af weet.
  4. Ga geen sport of activiteit doen die je niet leuk vindt. Zorg ervoor dat je sport routine wordt. Om het vol te houden moet het leuk blijven.
Kun je stress verminderen door sport?
Misschien ook iets voor jou?