Is gember gezond? De zin en onzin!

Gemberthee maken, iedere dag een gembershot of overal gemberpoeder in gebruiken. Gezondheidsfreaks zweren bij gember. We spreken dan van het gebruik van gember als hoofdingrediënt of als medicijn en niet als smaakmaker in een gerecht. Overal zie je gember opduiken en er is bijna geen gezonde thee of smoothie meer te bedenken waar geen gember in zit. Maar is gember gezond? Of is het slechts een hype? Laten we het ontdekken.

Is gember gezond?

Een maaltijd per dag eten? Is dat gezond?

Waar is gember goed voor?

Als je het internet opduikt om antwoord te krijgen op deze vraag kun je gember tegen alles gebruiken. Van het verlichten van zwangerschapsmisselijkheid tot het genezen van chronische ziektes. Maar wat klopt er wel en niet? Volgens voedingscentrum.nl zijn er nauwelijks onderzoeksresultaten die aantonen dat gember daadwerkelijk doet wat mensen beweren. Het genezen van chronische ziektes en hevige pijn lijkt dus een fabeltje. Ook als pijnstiller lijkt gember nauwelijks effect te hebben. Er werd onderzoek gedaan tussen de verzachtende werking van een pijnstiller en gember. De verschillen waren minimaal. Er is dus wel een effect waargenomen. Wat het effect precies is werd dan weer niet onderzocht.

 

Gelukkig zijn er wel een aantal voordelen die gember te bieden heeft die 100% kloppen. Daar kunnen we iets mee!

De voordelen van gember

Laten we eerst de misvatting verhelderen om welke gember het gaat. We spreken hier namelijk van verse gember, de bruine stronkjes met een niet te beschrijven vorm. Niet de kant-en-klare gemberpoeder die je in je eten doet. Wat veel terugkomt en wetenschappelijk onderbouwd is, is dat misselijkheid verzacht wordt wanneer je verse gemberthee drinkt. Dat is al een pluspunt. Gember zit daarnaast boordevol vitamines zoals: vitamine B1, B2, B6 en C. Daarnaast is een stukje gember rijk aan de mineralen: Natrium, Calcium, Fosfor, Ijzer, Magnesium, Koper en Zink. Deze stoffen helpen bij een hoop lichaamsprocessen zoals de spijsvertering. 

De voordelen van gember

De voedingswaarden van gember

Per 100 gram zijn de voedingswaarden van gember als volgt:

 

  • 81 kilocalorieën
  • Eiwit: 1,8 gram
  • Koolhydraten: 15,7 gram
  • Onverzadigd vet: 0 gram
  • Verzadigd vet: 0,2 gram
  • Voedingsvezel: 0,6 gram
  • Water: 78,9 gram

Aan jou om te bepalen of gember gezond is 😉

Misschien ook iets voor jou?