Wat is gezonder: vers fruit of diepvriesfruit?

Een vers bakje blauwe bessen van nog geen 150 gram kan in de supermarkt al snel €3,- kosten terwijl je even later een zak bevroren blauwe bessen van 750 gram voor dezelfde prijs kunt scoren. Je vraagt je waarschijnlijk af waarom dit verschil zo immens groot is. Misschien ga jij door het prijsverschil huiverig denken over diepvriesfruit.

 

Om iets zinnigs over de verschillen te kunnen zeggen zochten wij uit wat gezonder is: vers fruit of diepvriesfruit. Dan kun jij voortaan in de supermarkt met een gerust hart een bewuste keuze maken. Fijn voor je gezondheid en je portemonnee. 

Wat is gezonder: vers fruit of diepvriesfruit?

Is gember gezond? Ontdek de zin en onzin!

Is diepvriesfruit gezonder dan vers fruit?

Niet al het verse fruit is te vergelijken met ingevroren fruit. Maar over het algemeen is er een duidelijke conclusie te maken. Diepvriesfruit is even gezond als en in sommige gevallen zelfs gezonder dan vers fruit. We leggen je graag uit waar dit door komt.

Waarom is diepvriesfruit gezonder dan vers fruit?

Op het moment dat een vrucht geplukt wordt de voedingslijn naar de vrucht toe wordt stilgelegd. Hierdoor gaat de vrucht heel langzaam beginnen met afbreken van voedingswaardes en vitamines. Een gevolg hiervan is dat je fruit gaat verwelken. Dit proces duurt echter redelijk lang waardoor jij je appel of banaan rustig een paar dagen kunt bewaren voor je hem eet.

 

Het verschil tussen vers fruit en diepvriesfruit zit in het proces na het plukken. Vers fruit wordt vervoerd en is langzaam bezig met afbreken terwijl diepvriesfruit na het plukken wordt ingevroren. Hierdoor wordt de afbraak gestaakt totdat jij het ontdooit. 

De verschillen tussen vers fruit en diepvriesfruit

De verschillen tussen diepvriesfruit en vers fruit

Toch zijn er een aantal verschillen die benoemd mogen worden. Het moment van plukken is hierin natuurlijk altijd anders. Daarnaast is de ene kweker de ander niet en groeien sommige vruchten beter in bepaalde jaargetijden. Een appel die net van de boom valt is op zijn rijpst en kun je als de meest gezonde optie zien. De voedingswaarden van een appel zijn dan namelijk op het toppunt.

 

Daarnaast kunnen vruchten ook bewerkt worden om de smaak en structuur te verbeteren. Ook kun je een voorkeur hebben in smaak als je moet kiezen tussen verse- of ingevroren frambozen.

Misschien ook iets voor jou?