Welke drankjes je beter wel en niet kunt drinken in de ochtend

Na een nacht geslapen te hebben wordt je hoogstwaarschijnlijk wakker met een aardige dorst. Je instinct kan zijn om meteen iets te drinken. ‘S nachts verlies je namelijk redelijk wat vocht doordat je zweet. Je lichaam snakt er daardoor naar om dit weer bij te vullen. Maar reageert je lichaam ook juist goed en minder goed op bepaalde drankjes in de ochtend? Wij vertellen je wat je ’s ochtends het best kunt drinken en welke drankjes je beter kunt laten staan. 

Wat je 's ochtends wel en niet moet drinken

Wakker geworden met een kater? Check het ideale kater ontbijt!

Wat kun je 's ochtends het beste drinken?

Welke drankjes je het best kunt drinken in de ochtend nadat je opstaat is redelijk eenvoudig. Zoals eerder benoemd heeft je lichaam aardig wat vocht verloren tijdens je slaap en is het op zoek naar manieren om dit bij te vullen. De meest pure vorm van vocht is natuurlijk water. 

Water drinken na het opstaan

Ook al heb je geen dorst dan is een glas water direct na je wakker wordt een sterke aanrader. Niet alleen start je de dag met een lichaam dat voldoende vocht heeft ook zet je hiermee je lichaam ‘aan’. Door water te drinken begint alles in je lichaam te werken en geef jij het signaal af dat je wilt beginnen aan de dag. 

Koffie of thee drinken in de ochtend?

Heb jij een beetje cafeïne nodig om op gang te komen? Dan ben je snel geneigd naar een kopje koffie of thee. Geen probleem. Beide zijn een verantwoorde keuze om in de ochtend te drinken. Wel raden we je aan voor je koffie of thee drinkt een glaasje water naar achter te tikken. Hierbij verschilt het overigens per persoon hoe je op cafeïne reageert. Een belangrijk onderdeel om rekening mee te houden.

Wat kun je 's ochtends het beste drinken?

Wat kun je 's ochtends beter niet drinken?

Een aantal dranken kun je beter overslaan in de ochtend. Hoe gezond dat ze ook lijken. Denk bijvoorbeeld aan de eindeloze varianten sappen die je in de supermarkt kunt vinden. Deze wekken het gevoel op dat je een gezonde keuze maakt. Helaas zitten deze dranken vaak vol met (toegevoegde) suikers. Hierdoor krijg je even een kick maar ervaar je een dip nadat de suiker uitgewerkt is. Dit is ook het geval met energiedrank. Als je een vruchtensapje wilt, maak deze dan zelf. Dan weet je zeker dat er geen rotzooi in zit. 

 

Een dip in de morgen kan zorgen voor een minder energieke dag. En dat wil je natuurlijk niet.

Misschien ook iets voor jou?