6 tips om efficiënter te werken

Effectief je werk doen is al een hele opgave. Mocht je dat enigszins onder de knie hebben dan kun je gaan kijken naar manieren om efficiënter te werken. Lukt het jou bijvoorbeeld om hetzelfde werk in minder tijd af te krijgen? Of heb je minder geld nodig om bepaalde doelstellingen te halen. Of misschien lukt het jou om juist meer werk af te krijgen in dezelfde tijd. Al met al, je productiviteit gaat omhoog. In dit artikel lees je 7 tips om efficiënter te werken. 

Efficiënter werken

Meer succes op werk: ontdek onze creatieve presentatietips!

De betekenis van efficiënt

Efficiënt betekent dat er met zo min mogelijk zo veel mogelijk wordt bereikt. Dit kan zich uitdrukken in weinig inspanning, tijd of kosten en een zo hoog mogelijke omzet of dergelijken.

1. Isoleer jezelf

Je hoeft niet letterlijk in een isoleercel te gaan zitten of je huis op slot te doen. Wel is het verstandig om te laten blijken aan collega’s, huisgenoten of familie dat jij bezig bent en niet gestoord wilt worden. Neem bijvoorbeeld een aparte ruimte op kantoor of plak thuis een briefje op de deur. Hierdoor zorg je ervoor dat niemand je lastig valt om andere taken te doen die je efficiëntie in de weg kunnen staan.

2. Doelmatig vergaderen

Meetings kunnen soms eindeloos lang duren of als doelloos worden ervaren. Er zit vast een doel aan iedere meeting maar dit doel kun je samen vaak in de helft van de tijd al behalen. Stel voor een vergadering een doel vast en bespreek deze met alle deelnemers. Zo zorg je voor een scherpe focus bij iedereen en kun je hierop terugvallen wanneer het gesprek lijkt af te dwalen. 

3. Plan je hoofd leeg

Soms komen allerlei taken vanuit alles en iedereen tegelijkertijd op je af. Dat kan zorgen voor chaos in je hoofd. Schrijf alle taken op die je nog moet doen, zet ze in een lijstje of blok je agenda. Zo zorg je voor meer rust tussen je oren en kun je volledig gefocust aan een taak werken.

4. Multitasking? Liever niet!

Aansluitend op de vorige tip: een taak per keer is meer dan genoeg. Probeer niet twee dingen door elkaar te doen. Begin aan een taak en sluit deze pas af als je hem voldaan hebt. Tijdens je werk even snel een mailtje versturen? Absoluut niet doen! Afleiding is minder efficiënt. 

Efficiënter werken

5. Mailen op vaste tijden

Je inbox kan op momenten ontploffen waardoor jij snel geneigd bent om deze af te gaan werken. Sluit het venster met je inbox en zorg dat je geen meldingen van nieuwe mails krijgt. Plan in plaats daarvan een vaste lengte en tijdstip per dag om je berichten af te handelen. Buiten je mailtijd in je inbox kijken? No go!

6. To do lijstjes

Een to do lijst is een uitstekend middel om je efficiëntie te verhogen. Je dwingt jezelf niet alleen om je taken in stukken te hakken. Je gaat hierdoor ook taak voor taak te werk. En tot slot geeft het een voldaan gevoel als je een aantal taken kunt afvinken in plaats van eindeloos aan een groot project werken. Ideaal dus!

Misschien ook iets voor jou?